Apropå nytt förslag om grundämnen

Det är inte likt mig att leka opinionsledare, men har man en blogg och åsikter så känner jag att det är bra att uttrycka sig.

Så läste nyss att det är ett förslag om att lägga in mer religion och historia i skolan. Men att man ska i religionkunskap värdeställa alla världsreligioner. Så att man läser lika mycket om Islam och Buddhism etc som Kristendom. Och de vill ta bort en del av den antika och medeltida historian i ja, historia.

Det tycker våran Utbildningsminister inte om. Men hallå, varför då?

Religioner är en stor del av kulturen överallt, och visst kan det låta rimligt att lära sig mest om kristendomen eftersom det är den dominerande religionen i Sverige. Men genom att göra det så blir det lite "Det här en den rätta religionen, och de andra är vad andra människor har fått för sig". Inte för att det är det ämnet försöker säga, men det blir lite så ändå. Vi lever och lutar mot en tid då olika sorts människor blandas hejvilt. Jag tycker man ska ha lika stor förståelse och respekt för kristendom som någon annan religion. Förståelse förminskar främlingsfientlighet. Det är ju inte precis svårt att lära sig mer om kristendom för de som vill det, kyrkor är inte så svåråtkomliga precis.

Och hur många gånger har jag inte hört och sagt själv att man borde få veta mer om ny historia. Vad som har hänt i världen idag. Allting tar ju slut efter andra världskriget och den stora depressionen. Väldigt viktiga händelser, men tiden slutade väl inte att gå efter 1950? (okej, gissning, har ingen aning om när depressionen slutade. Jag och årtal..)
Tror att det finns ganska viktiga händelser och krig i de senaste 50 åren också.

Självklart ska man ju inte ta bort den gamla historian, men ge plats åt nytt är bra. Tycker jag.

Okej, religion och historia är dötrist att studera. Tro mig, jag har minst 2h historia varje dag, jag vet. Men även fast jag gnäller och bankar huvudet i boken så vill jag faktiskt veta. Men det är inte förrän det pratas om saker jag anser viktigt som jag spetsar öronen. (herregud, insåg nu att alver alltid spetsar öronen!). Okej, sidetrack. Och det jag anser viktigt är inte händelser som hände för flera hundra år sen, även om det må vara viktigt att veta grunden. Ge mig något som ger mig förståelse för nutidens rabalder och problem.

Oj kära nån, nu har jag hetsskrivit en bra stund. Tack för ni orkade läsa även om ni gav upp efter hälften /Elin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0