Tekniken går framåt, men åt rätt håll?

Träffade en liten 80årig tant idag. Hon var väldigt orolig för att hennes dotter hade glömt bort att möta henne, så hon bad mig ringa till denne dotter på mobilen. Hon hörde så dåligt att hon själv inte kunde prata i telefon nämligen.

Efter det berättade tant att hon minsann hade en telefon hemma som kunde skriva det hon sa och sen skicka iväg det. Massa tekniska hjälpmedel hade hon (gamla människor är väldigt pratsamma av någon anledning). Jag hummade med och svarade att det var bra att tekniken kommit så långt med att hjälpa folk. Då svarade hon något som satt kvar i mitt huvud ett bra tag.

"Det är ju konstigt att man ska kunna få fram så mycket prylar, men inte kan de fixa min hörsel inte."

Det fick mig att fundera. En av människans egenskaper är ju att ta lättaste vägen. Att gena. Frågan är om det kommer hålla i längden. Ibland är det ju faktiskt dagar då tant glömmer att ta med sin speciella mobil, så då får hon stå där med trasigt öra helt okontaktbar.

Det kan nog inte kännas så bra.


// Allt från Ekkin!

Kommentarer
Postat av: Fius

Du är så klok ibland! ^^

2009-06-26 @ 10:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0